Monday, March 17, 2008

بنات ؟ هم فين


من أول ما سلوى اقترحت حكاية مدونة البنات دي سألت نفسي بنات ؟؟ هم فين البنات أكيد في الحضانة بس وابتدائي على أقصى تقدير لحد الجامعة واستوووب

بعد كده دول عجائز مش بنات حتى شعرنا بيبيض من العشرينات

بجد أود أن أتنحى أو سلوى تغيرها لكلام عجائز ساعتها حكتب كل يوم

معنديش حاجة أاقولها بجد وهم فين البنات أغلب من أعرفهم أصحاب وعائلة كل الناس متجوزة مفيش بنات اللهم الا أحفاد أحفاد العائلة لو اعتبرناهم بنات كلامي معاهم هوا

ختي ايه في المدرسة يا حبيبتي ؟ اديني ماما بسرعة عشان كارت التليفون حيخلص

ما علينا

آخر مرة كنت ماشية على البحر مع صديقة لي هي طبعا أم وكنا في حالة توقف عن الصداقة حتى وصل أولادها لسن الحضانة عشان نعرف نمشي زي البني أدمين

مشينا على البحر وشفت خير اللهم اجعله خير

البنات حزينة قوي لدرجة ان حتى لو بنت لوحدها قاعدة على البحر تشكيله همها البنات فاض بيها والوحدة قاتلاهم وطبعا غلابة زيي آخرهم يقعدوا على البحر

قلت لصديقتي تعالي نبل رجلينا في البحر قالتلي ازاي والرملة قلت لها بس تعالي وبالفعل قلعت الكوتشي والشراب مع اني خنشورة وبليت رجليا في البحر وخير اللهم اجعله خير

لقيت أمة لا اله الا الله من البنات هوا ما صدقوا شافوني وهب كله حط رجله في المياه والولاد على السور بيتفرجوا قلتلها شفت البنات ومشينا

مرة صديقة أخري بعد صلاة العيد عملت كده وأختها بلت رجلها معايا ومن رآنا فعل بالمثل من البنات طبعا صديقتي يومها حذرتني وقالتلي من سن سنة سيئة

لا اله الا الله

وطب والاكتئاب يا ناس أعمل فيه ايه ياترى فعلا ده ذنب أبل رجلي في البحر والبنات دول آخد ذنبهم كمان ده حتى الشواطئ بفلوس الشواطئ المعفنة طبعا بس في الشتا والحمد لله على العاصفة الأخيرة من يومها مشي الراجل بتاع التذاكر وبقيت بروح أبل رجلي ببلاش حد قدي يعني

لي صديقة من القاهرة بتقولي مش لاقيه عريس ازاي مش بتمشي على البحر .. عجبا هما العرسان بييجوا من البحر لا شكرا وضحكت وقلت هل وجدت زوجك على النيل ؟؟

طبعا حدث ولا حرج عن البنات على البحر مع الأولاد ولا مشهد من مشاهد الأفلام ..فاهميني طبعا

أساسي عندي أجيب زلط وأحدف اللي قاعدين بين الصخور ومرة من غيظي لأنه في وضح النهار قمت مزعقة في الولد والبنت وقلتلهم اتقوا الله .. طبعا ضحكوا عليا وصاحبتي كانت خايفة يردوا عليا

دلوقتي أحيانا بكتفي بالزغر الشديد

كلمة حق دايما الولاد بيتكسفوا والبنت منتهى البجاحة

مرة واحد صياد سمعني مستاءة وأنا أتحدث مع صديقتي قالي متزعليش وراح نزل وقف جنب الولد والبنت وشاورلي انه حيقرفهم

مرة واحد معصعص شال واحدة قد الفيل قدامي أنا وصاحبتي ولف بيها قال ايه بيحبها .. طبعا بيستعرض ورقص وكانه فريد أستير _ مش اسمه كده؟

المهم على البحر طوف وشوف واتفرج

أما عني

البحر مدي بصري ممتد كامتداد أحزاني ..عميق كعمقها.. متقلب ..كلما سكبت فيه دموعي ابتلعها ولم يخبر عنها أحد

البنات

الله يكون في عون البنات

هم فين البنات

والله مرة شفت بنت عمالة تعيط وصاحبتها بتطبطب عليها كتبتلها الدعاء ده واديتهولها زي ما صاحبتي ادتهولي مرة

اللهم يا ملين الحديد يا مسهل كل شديد يا من هو كل يوم في أمر جديد أخرجني من حلق الضيق الى أوسع الطريق بك أدفع ما لا أطيق ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

امضاء

بنت عجوز

14 comments:

روابط said...

انا الأول
ولو انه يبدو أننى دخلت هنا غلط , بس هأمن على دعائك , وربنا يكون فى عون البنات والشباب كمان

منى said...

l.g
مش عارفه اسمك ايه
بس ممكن تسمحيلى اقولك ليلى
سمحتيلى
مرسىى خالص
ليلى
اسمحيلى كمان اقولك حبيبتى
حبيبتى ليلى
كنت بحلم بالبحر كالعاده
مانا دايما بحلم بيه
وبقوله
بس من غير مشوفه
بخيالى او فى منامى
وحشنى
والغريب ده تانى بوست اقراه دلوقتى يشوقنى للبحر
سلمى عليه اوى لحد ماجى
ابقى احكيله انتى كمان
اعتبريه صاحبك واخوكى
عمره مهيزعل منك
طب ده كل اللى بيعملوا حاجات غلط بيستحملهم
مش هيستحملنا احنا؟

فجاءه كده ومن غير مقدمات
لقيتنى بحبك اوى
تحياتى يا ليلى

Empress appy said...

ايه ده هو انا اخيرا اكتشفت ان احنا مش بنات لااااااااااا
طبعا احنا بنات وسكر نبات هههههههههه
لا حرام عليكى بقى كده وبعدين بلى رجلك يعنى هو لسه ايه ولا ايه اللى هيحصل بصى انا عايشه بحريتى ورميت قيودى من بدرى بس ملتزمه بأخلاقى
الله يكون فى عونك فى اللى بتشوفيه علىالبحر انا كنت بشوفه لما باجى اسكندريه فى الشتاء

L.G. said...

أستاذ حازم
ليه بس جيت غلط ياراجل بالعكس أنا بشوف ان فعلا الولاد والبنات مش فاهمين عقلية بعض كويس والتواصل حيقرب المسافات
حاجة غريبة بس متضحكش اسمك جميل حازم من الحزم المفتقد في مصر والوحيد اللي سمعت عنه كان اسمه حازم كان ولد في الكلية شكله حلو شكله بس
بس سويلم بأه
ياااه الاسم ده عندي اختصار للراجل الجد في فيلم الأرض طبعا أبويا سويلم مش كان اسمه كده عشان كده اسم سويلم عزيز عليا قوي
لما كنا رجالة ووقفنا وقفة رجالة
نورت المدونة :)

L.G. said...

عزيزتي منى
مين ليلى دي لأ شوفيلي اسم تاني ليلى اسم قديم قوي
البحر يا ستي مستنيكي ولو ان مضمنش يمكن المحافظ يعتبره من أملاكه ويغمي عيون الناس تشوفه
أنا حسميكي سها وأحبك الله الذي أحبتتني فيه
===================================
أبويا وأمي حبيبتي قصري تدويناتك شوية رفقا بالدايل أب
سكر نبات .. في رأيي احنا سكر وبات والنمل اتلم عليه هههههه
شفت صورتك في مدونة الصباغ كان نفسي أتعرف عليكم يارب يتجمعوا في اسكنرية وتيجي مع مرزوقة

كلاكيت تانى وتانى said...

حبيبتى فعلا الحقيقة لازم تتقال مش البنات بس الولاد والستات واعواجيز احنا بنعانى من ازمة احترام للذات وللاخرين بنهانى من ازمة شمير وحب واخلاق
وفى النهاية متدينيين ولسنا خلوقيين
وانما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق
صدق الة العطيم
تحياتى لبحراسكندرية الرائع واهلها الطيبين

كلاكيت تانى وتانى said...

اللهم يا ملين الحديد يا مسهل كل شديد يا من هو كل يوم في أمر جديد أخرجني من حلق الضيق الى أوسع الطريق بك أدفع ما لا أطيق ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
دعاء رائع هستخدمة فصلاتى اشكرك

ِِAdem El-Mahdy said...

سلام عليكم
انا اول مرة ادخل مدونتك الرائعة دى
فعلا عرض للمواضيع تحفة

فعلا ما شاء الله

و بس
و سلام عليكم

عـــفـــراء said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ازيك ياسلوى دخلتك من غير مدونة المرة دى بمدونة واتمنى انك تعرفينى
وبعدين فين البنات اية بس كل دة ومش مكفيكى وبعدين عواجيز اية الشباب شباب القلب واحنا لسة فى عز شبابنا
بس انتى اوعى تيأسى فى القريب العاجل سوف يأتون هيرحوا فين يعنى ماهما مالين البلد اصبرى انتى بس

خالص تحياتى لكى ....

عـــفـــراء said...

l.g
متاسفة مااخدتش بالى توقعت ان سلوى الى كاتبة عموما واضح انكم واحد بس فعلا البوست يجنن

دمتى فى تئلق

L.G. said...

المهدي
شفت ربنا هداك للمدونة بتاعتنا دايما يارب شكرا على تشجيعك
============================
عفراء
زي ما قلتي أنا وسلوى واحد هي اللي شايفانا من البنات ورأيي ان احنا من العواجيز مع انها هي اللي مش بتكتب يرضيك كده

سلوى said...

إيه يا ست إل جي

إحنا بنات ونص طبعا
وإنت بنت ونص وتلات تربع كمان

وبعدين قوليلي

هما البنات لهم سمات معينه

بلي رجلك زي مانت عايزه
وإفرحي وإعملى اللي إنت عايزاه
طالما في حدود الدين والأخلاق

سلااااااااااا م بقى
وإن شاء الله هاكتب قريب

سلوى said...

عفراااااااااااء

عرفتك يا لولو

نورتي المدونه
وأنا طبعا وإل جي واحد

دمتي بكل خير

Omar El-Tahan said...

ما اعتقدش ان الفارق كبير بين الولاد والبنات في المرحلة السنية اللي اتكلمتي عليها .. الولاد عادة بيكونوا منقسمين لقسمين ... غالبية مهروشة في عقلها وشباب مطرقع و آخر تهييس "بلهجة الروشنة" وأقلية عجوزة في تفكيرها بيحسوا أنهم أغراب من المريخ لما يتكلموا مع أي حد ... ولما حد يحب يفتح بقه بكلمه يقوللك يا عم عيش سنك .. انت مالك معقدها كده ليه ... فكك ماللي يشكك .. مافيش فايدة يا مان .. عيش اللحظة وانسى الدنيا .. كان اللي قبليك عملوا ايه يعني؟؟
الله يرحمه سعد ... مش هو اللي قال مافيش فايدة؟ .. إلا صحيح .. مش انت عامل مثقف .. مين سعد ده؟؟

مرة سمعت موقف كان في منتهى السخرية ... ولد وبنت كانوا عايشين اللحظة .. وبعدين الولد الظاهر حس انه زودها فبيقول للبنت أنا متضايق .. المفروض ما نعملش كده قدام الناس .. انتي أغلى عندي من إن حد يقول أو يظن فيكي حاجة وحشة ... البنت بمنتهى البساطة قالتله: هو انت لوحدك اللي بتعمل كده ؟؟ ما كل الولاد بيعملوا كده .. عادي يعني

باقوللك ايه .. كبري ال
D
وروقي ال
G

شاب عجوز