Monday, February 25, 2008

أم الحور


ذهبت لمعرض الكتاب ولفت ناظري كتاب مزين بورود شكل الغلاف جميل

وبعد أن اشتريت حاجياتي وجدت صاحبة القسم تقول لي أنها ترشح لي هذا الكتاب

الكتاب اسمه " كلماتي لفتاتي " وهو كلمات أم لإبنتها وهي تنصح به لمن عندها بنات أو أخت صغيرة

ما لفت نظري كذلك أن الكاتبة امضاؤها أم الحور ولكن للأسف لم أتذكر اسمها

ياه هي تعتبر بناتها كحور الجنة ما أجمل الكنية وتساءلت هل تراني والدتي كحور الجنة ؟

لم أشتر الكتاب لأني كنت قد أنفقت ما معي وليس لي بنات ولا أخوات صغيرات

ولكن هل الأمهات تحترف الحوار مع بناتها هل هناك بيننا كلام ؟ عن نفسي ليس هناك حوار بيني وبين أمي نهائياً حتى أني أعتقد أن أكثر شئ يكسرني على مر السنين علاقتي بأمي لأني أحاول دائماً أن أحصل علي استحسانها لي وحتى الآن لم أوفق

الموضوع ده كبير قوي

وصراحة لا أحب الدخول في حياتي الشخصية على المدونات ولكن هل تتكلم الأمهات مع بناتها وإن كنت افتقدت ذلك مع أمك وأصبحت أم أنت أو ستصبحين هل فكرت في تدارك أخطاء أبويك مع أولادك هل فكرت أن تفتحي مجال للحوار لا للتعليمات

لو تعلم الأمهات والآباء أهميتهم وتأثيرهم البالغ في حياة الأبناء لفكروا جيداً

الناس في مصر بتخدم أولادها ولا تربيهم لا يفكروا لا يوزنوا أمورهم قبل التحرك لم ؟؟؟

لا أنكر على أمي شئ وأعلم أن كل أب وأم يحاول قدر استطاعته أن يفعل الصواب ولكن هل نقرأ الكتب التي توجهنا لذاك الصواب خاصة الأجيال الحديثة هل نفعل ؟

هل تراني أمي حورية ؟؟ لا أعتقد

أنتظر الزميلة أبي وفتح باب المشاكل الأسرية :))

لست صغيرة السن ولو كان سياق حياتي طبيعي كان من الممكن أن أكون أم لأولاد حاليا ولكن مازلت أحتاج الحوار مع أمي أرحب بكلمة حنان واحدة منها أفتقدها في التعبير عن مشاعري

كلام البنات

هل كلام البنات مع الأمهات ؟؟ مع الصديقات ؟؟ مع من ؟

من يراك من الحور

هذا ما يؤلمني

أكتب في المدونات لأنها عالم الكتروني وهمي افتراضي لأن عالمي الواقعي انتهى منذ فترة طويلة

دمتم لي

18 comments:

Empress appy said...

يا نهار ابيض انتى بتقرى افكارى كنت هكتب فى الموضوع ده بس اوزة اقولك ان امى كانت صحبتى جدا على الرغم من انها شديده شويه فى أرائها بس كانت اقرب حد ليه قريب هكتب ان شاء الله وميرسى ليكى ويا ريتنى اعرف اجيب الكتاب ده على الاقل افهم وجهه نظر الكاتبه الاول هسأله عليه فىالمكتبات
وميرسى على تحميلى المسئوليه دى وربنا يكون فى عونى طيب مفيش اى مساعده بقى هههههههههههههه

سلوى said...

مش هتكلم عن نفسي

لكن فعلا لما الأم بتكون صديقه لبنتها
بيكون شئ رائع
أصل هي اكتر حد بيحبك ويخاف عليك وعلى مصلحتك
وكمان عندها خبره لأنها أكبر

والأهم إن عندها رادار كده
يحس بالشئ الأفضل ليك
ويحس بتعبك
وإن شاء الله لو كان في نصيب هكون صديقه لأولادي
ولاد أو بنات
أول ما يبتدوا يخرجوا للشارع ويرجعولي
أبتدي أنا بقى
حبايب ماما عملوا إيه إنهارده ؟
هههههههههههه
وفين يوجعك بقى
هههههههههههههههه
بضحك طبعا
أنا بس هحاول أتكلم معاهم وأكون جنبهم
بدل ما يلجأوا للآخرين
**********
على فكره أنا لا أعرف والدتك
بس أنا متأكده إنها بتحبك
زيها زي أي أم
بس في أمهات مش بتعرف تظهر ده
بس إيه رأيك لو تظهريه إنت
بصي
روحي لأمك وقولي لها
أنا بحبك ومحتجالك
كده على طول
بوستك جميل جدا عزيزتي
وحلو إنه كلام البنات

تحياااااااااااااتي

dr.gesho said...

اكيد تفرق كتيييييييييييير ان اهلنا يكونوا اصدقائنا
بس فعلا اللى كده قليلين جدا
موضوعاتك دايما مميزه

L.G. said...

أبي
أول ما قريت قلت وزة مين ؟ :)))
وبعدين فهمت عاوزة
المهم أساعدك في جانب المكتبء وانت الدكتور ماشي
=================
سلوى
الحب مش ساعة ما الانسان يموت ولا يمرض ولا يحتاج الحب في التعامل متفتحيش البير البير غويط
لا أنكر على والدتي شئ بس الاتصال بنا مفقود مفقود مفقود يا بنتي
========================
دكتور جيشو
شكرا على التشجيع وفي رأيي القليل جدا من الأمهات اللائي ينتهجن النهج الصحيح في التعامل
الآباء والأمهات سواء
كنت أتمنى أن تكون حياتي أفضل من مواضيعي بس مفيش نصيب :)

Empress appy said...

انا كتبت فى الموضوع ابقى اقرى بقى وجهه نظرى

كلاكيت تانى وتانى said...

انا عندى بنت وبنتى صاحبتى او اختى وانا بصراحة بحاول دايما مفرضش عليها شئ فيةحاجات ممكن اوجهها فيها وفية حاجات مبينفعش انا اخد القرار عنها فيها عشان اسيب لها فرصة لتشكيل شخصيتها المستقلة
على اىة حال مش المهم ان الأم توجة بنتها قد ما المهم ان كل ام تقدر توصل احساس انا موجودة دايما جنبك لبنتها لأنى أعتقد ودى وجهة نظرى أن الأحساس بالأمان أهم من أى تربية ممكن انقلها لبنتى فى المقام الأول كل طفل بنت او ولد لازم تتشكل شخصيتة بعيد عن شخصية اهلة حتى لا يكون مجرد صورة باهتة لوالدية
كلمتك أن العالم الأفتراضى لك افضل من العالم الحقيقى وجعتنى قوى ياريت احساسك دة يتغير لأنى حاسة بألمك من خلال الكلمتين دول
تحياتى

L.G. said...

كتبت رد مرتين
كلاكيت تاني وتاني
كتبت رد على حضرتك جميل بس اتمسح خطأ في السيرفر انتي نورتي المدونة بجد وعلى فكرة أنا مش حزينة قوي يعني بس هو أنا كل حاجة عندي بزيادة شوية حزن أو فرح والحمد لله أنا كويسة بس حياتي معطلة واقفة ما فيهاش جديد من سنين
=============
أبي
رايحة أهه

الربان said...

تحياتي

بالفعل كل ام تري ابنتها حور العين..
و ابنها غزال....و المثل يقول القرد في عين امه غزال...

المشكلة بين حضرتك و الفاضلة أمك تكمن في ان البعض منا لا يعبر عن مشاعره تجاه
الاخرين...هو يحبهم...و يخاف عليهم لكنه
لا يستطيع ان يعبر عن مشاعره و حبه...
هذه آفة العلاقات الانسانية...ان لا تعبر
جيدا عن مشاعرك للاخرين...

و أيضا اوافقك القول بأن معظم امهاتنا لا تعرف الا القليل عن التنشئة
و مراحل النمو و خلافه...انما هن امهات
بالفطرة و بالتعود علي ما اعتادات
عليه من ثقافات سائدة في المجتمع...

علينا جميعا ان نعلم و نتعلم طرق الاتصال الجيد و الفعال...لبناء علاقات
جيدة و ناجحه..

علينا جميعا ان نتعلم التربية و اسس التنشئة...و سكولوجية الطفولة و المراهقة..حتي ننشيء ابناء صالحين اسوياء
فاعلين في مجتمعهم.

تحياتي و تقديري و دمت بالف خير.

L.G. said...

سيدي الربان
دائماً احترم رأيك وأقدره حقيقة وأنت سباق في التوجيه بالرجوع لمواضيعك في مدونتك أشكرك صراحة ودائماً أنتظر رأيك وخاصة في كلام البنات لأنه يغيب عنا رأي الرجل كما ترى
شكرا وتحياتي

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

انا بقي كنت بأفرض صداقتي علي امي احكيلها كل حاجة بس هي الصراحة مستمعة من الدرجة الاولي

ومن كتر معرفتها بيا مابتصدقش اي كلمة تتقال عليا
حماتي تكلمها وتقول لها بنتك دي مدلعة ... ماتصدقش لأنها مربياني وعارفة اني بتحمل وصبورة
جوزي بيقول اصل مامتك عمرها ماطلعتك غلطانة
طب عاوزها تعمل ايه تضربني مثلا عشان ترضي
ربنا يخليها وابقي زيها مع اولادي ولو اني عارفة انه صعب اوي

dina seliman said...

ما اجمل ان تكون الام هى الصديقه
حيث لن تقول لكى الا ما فيه مصلحتك

L.G. said...

المفقوعة مرارتها
مرحبا بك
طب يا ستي ماما بتحبك مرارتك تبقى مفقوعة ليه ؟ ربنا يخليهالك وياريت تدوم زيارتك لينا وسعدنا بوجودك معنا
=============================
عزيزتي دينا
عندك حق
واضح ان أنا بس اللي عندي مشكلة في التواصل عرفتوا أنا زعلانة ليه :(

سمية said...

انا امامى امثلة كثيرة فى حياتى عن جميع انواع الامهات..

المشكلة الاساسية اما الام او الزوجة تعيش حياتها اليومية كانها بتأدى واجب عليها و خلاص و مجرد ما يخلص اليوم تتنفس الصعداء..وتقول اخيرا اليوم عدى وهكذا كل يوم

انا شايفة ان لو الام او الزوجة اللى ماشية فى حياتها عشان هيا حبة تعيش فيها مش عشان لسة مكتوبلها ايام تعيشها هيا دى الام اللى بتعرف تكون علاقتها مثالية مع اسرتها و كل اللى حواليها

عشان كده متلوميش على والدتك..انتى متعرفيش ايه اللى جواها ولا اية اللى شاغلها عن انها تكون لك زى ما بتتمنى..

هتستغربى لو قلتلك انى نفسى اقعد اتكلم معاها

انا نفسى جربت الحياة بوجهيها
جربت اعيش عشان لسه ليا ايام فى الدنيا
وجربت اعيش عشان جوايا حاجات كتير نفسى اديها لاولادى و لزوجى


تحياتى سمية لطفى

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السلام عليكم
ازاى الحال يارب يكون بخير مدونتك شكلها جميل اوى

موناليزا said...

فيه نماذج كتيرة كده بس بجد ببقى مبسوطة اوى لما بشوف علاقة صداقة حقيقية بين ام وبنتها

DayDreaming said...

انا شايفه ان اكيد في حوار بين كل ام وبنتها بس الاختلاف بيكون في الاسلوب مش كل ام بتقدر تستخدم الاسلوب الصح عشان توصل لصداقة بنتها

حلوه فكرة البوست

L.G. said...

أولا أحب أرحب بالزوار الجداد
سمية
عندك حق .. عن نفسي أيامي بقضيها مش بعيشها ولم اجرب الأمومة الا بقدر من خلال أولاد إخوتي
أتمنى أن أسمع تجربتك بشكل أكثر تفصيلا بما انك مريت بالحالين وواضح أنك ام
==================================
رئيسة حزب الأحلام
أشكرك بس المدونة بتاعة سلوى الكسلانة مش بتاعتي والخلفية اختيارها مرحبا بك
=================================
موناليزا
الاسم غريب ياترى ليه اخترتيه؟ واضح انك قاعدة تتأملي في هدوء نعم النماذج كثيرة والاختلافات متعددة
===============================
الحالمة
مش الأسلوب المشكلة في اعتقادي كمية الحب لو كافية حتجدي الاسلوب سواء ابنة أو أم
احلميلي معاك أنا بطلت أحلم

سابرينا said...

من يراك من الحور?
هي طبعا تراني كذلد من الحور....ليس الصديقات ....ولا القريبات.......ولا الاخريات

فقط هي....أمي تراني كذلك

لاني ببساطه حته منها ......فيحب الكل ....جزئه
بالرغم عدم رؤيتي في فترة ذلك.......لا يحبني أحد مثلها..... حتي ان لم تقل هي ذلك........وتقوله الصديقات والقريبات والاخريات