Saturday, June 6, 2009

مرآتي



ونكمل سلسلة الخيال العملي اللى بدأنا فيها

كان فى موضوع شاغلني من فترة تقريبا كان من اخر عريس تفضلت وتكرمت وتعطفت وواقفت انى اقابله نيهاهاهاهاهاهاهاهاهاها وطبعا طفشته كالعادة

المهم كنت كل لما اقول لحد ان سبب الرفض رغم انه حد كويس انى حسيت ان ميولنا وتفكيرنا مش واحد وان فى اختلاف فى اهتماماتنا يبصلي بتعجب وكأني يعنى بقول كلام غريب مريب ويبقى على طرف لسانه يقولى انتى هبلة يابت؟ و اوقات بتتقال طبعا لان فى ناس مش بتخلى فى نفسها حاجة ودول قريب انا هقطع علاقتي بيهم فكل واحد يخلي باله من كلامه معايا بعد كده هههههههه


وكان فى ناس شايفه انه ايه المشكله ان تفكيرنا وميولنا مش واحده طالما حد كويس يعنى هو حد لاقي عرسان ؟ وبعدين ميول وايه وتفكير ايه اللى انا بقول عليه؟ ايه الكلام الفاضي اللى بقوله ده ؟ اهو عريس كويس وفى الاول والاخر المهم ان يكونلى بيت واسرة واطفال واعيش وخلاص مكل الناس عايشة والبنات بتجوز من غير ما تفكر فى الكلام الفاضى اللى انا بقوله ده


وناس تانيه كانت شايفه ان اصلا بعد الجواز مش بيكون فى وقت لموضوع الاهتمامات والهويات او ان حتى يكون فى فرصة انى اعمل حاجه انا بحبها لوحدي عشان اصلا يبقى فى وقت انى اعمل معاه حاجه مشتركه بينا بنحبها احنا الاتنين طالما اتجوزت خلاص بقى فكني من الحورات بتاعة البنات الفاضين اللى انا بفكر فيها


واراء اخرى كانت بتقول ان بالعكس التشابه فى الميول والاهتمامات بيولد الملل بين الزوجين وان لما يكون فى اختلاف بينهم ده ظاهرة صحية عشان التجديد على أساس ان كل حد يكون فى وادي مع نفسه ههههه حتي منعا للمشاكل والخلافات الناتجة عن الحوار المشترك واهو كله مصلحة وكده يبقى فله على الأخر


وانا بكلم مع سلوى من شويه قالتلى لازم يكون فى حد ادني من التفاهم والتشابه ولما قولتلها ان المفروض الزوجين بيكونو مرايات بعض وانهم انعكاس لبعض وانى شايفة ان التشابة لازم يكون حد اقصى مش حد ادنى عشان يقدروا يتحملوا انهم يقضوا سنين عمرهم سوا على الحلوه والمرة ردت رد منطقى وواقعي جدا مفيش حد تؤم حد


ولاني عايزه حد تفصيل ولان البوست ده خيال علمي زى ماحنا متفقين مقتنعتش لان مقتنعه بحاجة واحده ان التشابة والتؤام بين اى اتنين هيرتبطوا امر ضرورى جدا كلامهم تصرفاتهم اتجاهتهم هوايتهم تفكيرهم خصوصا لما يكون زواج تقليدي يعنى اصلا مفيش بينهم حب يدوب كل العوائق والصعوبات اللى ممكن تقابلهم واللى ممكن تكون ناتجة عن اختلافات فى التفكير

28 comments:

سلوى said...

الخيال العلمي كتر :))

شوفي يا ساره

مش لازم يكونوا توأم بعض
بس لازم يكونوا في بينهم أشياء مشتركه وفكر واحد

قريت مرة
إن في حاجات ممكن الطرفين يختلفوا فيها وحاجات لأ
مثلا ممكن يختلفوا على القناه التلفزيونيه وهو عايز كرة
وهي عايزة فيلم
ده عادي ووارد

لكن ماينفعش واحد متدين مثلا يتجوز راقصه
أو واحده إجتماعيه أوى تتجوز واحد منطوي

كده يعني
إن ما جوجل قفل المدونه دي وقال اصحابها ماجنو
يبقى لك الكلام

رحــــيـل said...

شوفى يالولو

انا مره واحد قالى انا واثق انك لما تجوزى هتبطلى كتابة اتخضيت من كلمته جدا وقولتله بالعكس انا حاسه انى لو اتجوزت ههتم اكتر بالجانب الادبى عندى لان مؤمنه تماما انى لما اختار انسان ارتبط بيه يبقى مقتنع بيه وبيشجعنى ومهتم انه ينمى فيا حاجه زى كده وعشان انا اعمل ده لازم هو كمان يكون ليه نفس الاهتمامات عشان يكون فى مواضيع مشتركة ومساحات بينا نقدر نتقابل فيها

ليه تحفظ بس على الامثلة اللى انتى قولتيها فى تعليقك

شوفى
ممكن الرقاصة تكون محتاجه للحد المتدين ده عشان ياخد بأيدها ويكون سبب فى هدايتها وتتغير للنقيض

اما المثال التاني بالنسبة للواحده الاجتماعيه فهى لو حبت بجد مش هتكون محتاجه لحد من الدنيا غير الحد اللى حبيته خاصة بقى لو كان ليه الاهتمامات

ويبقى الامر اولا واخير محض خيال
:)))))

وبعدين جوجل ده مين اللى يقفل المدونة لالالالالا انتى متعرفيش ولا ايه انتى وراكى رجالة يابنتى
اللى يكلمك على المدونة ابعتهولي
واان اغسله واعصره وانشره واكويه
ولا اقولك خلي الكوى عليكى اصلى مش بحب المكوة
والنشر على ال جى عشان مش بعرف انشر

اما الغسيل والعصر فالغسالة الاتوماتيك هتقوم بالواجب
اى خدمة

سلوى said...

الأمثله يا لولو صح من ناحيه
أولا مش بتكلم على رقاصه رايحه تتوب

لأ بنتكلم على القاعده
راقصه عاديه يعني

والإجتماعيه إنت وضعتي شرط إنها بتحب علشان تتحمل
طيب لو جواز تقليدي
؟؟

وبعدين إيه الكوسه دي
طيب مفيس غسالات بقى
وهتغسلي على إيدك
:))

رحــــيـل said...

لولو

انا معاكى فى القاعة عامه انتى معاكى حق
وكمان الحلة التانية
لو جواز تقليدى فى الحالة دى تفكها منه احسن هى مش بتحب عشان تتحمل او تتغير

اما بقى موضوع الكوسة ده فأنا عايزه اقولك استرى عليا وبلاش فضايح
مانتى عارفه اني ست بيت خايبه هههههههههههه

سلوى said...

ماشي يا ستى
إعملي اللي تعرفيه

وربنا أمر بالستر

نياهاهاها

خلود صلاح said...

بصى يا بنتى
هاتى ورقة وقلم عشان هتحتاجى تسجلى الى بقوله ( ثقة) ايون طبعا

ربنا مخلقش الكمال فى حد
لان الكمال لله وحده وده مفيش اتنين مختلفين عليها

شوفى

انتى تعيـــ ايه اقصد سعيد الحظ الى هيكون من نصيبك وامه داعيه عليـــ اقصد داعياله طبعا

لازم يكون بيكمل الحاجات الى ناقصه فيكى
يعنى مش شرط يكون زيك بالظبط فى كل حاجه ومش شرط يكون عنده نفس اهتماماتك .. لأن الاهتمامات دى زى البصمه دلوقتى ( حلوة البصمة دى )المهم
استهدى بالله كده
وركزى
لازم يكون فى تفاهم
بس مش لازم نفس الاهتمامات

ولازم يكون فى راحه نفسية
ومش شرط يكون فى حب من اول مرة

اا اول مرة حسيت انى بحب محمد اكيد مش زى مانا بحبه دلوقتى

الحب بجد بيجى بعد كده

ومش شرط يبقى موجود من اول مرة

والواحده فينا مش هترتاح غير لو فى راجل فى حياتها

مش تقولى بابا ولا اخويا بدل مانتى عارفه والله ..

يالا بأى عايزين نخلص منك ..يووه عايزين نفرح بيكى
:)
:p

صوت من مصر said...

بجد
يخلق من الشبه 40 وعموما ربنا يسهلك وتلاقيه
انا راجل رفضت فكره الزواج لانى مصرى
اى بمعنى معنديش شقه والى منها
وعموما بجد اتمنى ان كل الناس تتجوز
معرفش ليه
بس مش لازم يبقى شبهك 100% ممكن 70% ولا ايه

Rehab Mostafa said...

بصي يا ساره أنا متفقه ومختلفه معاكي في نفس ذات الوقت :)
بمعني أنا ماقدرش أتجوز واحد لمجرد أهي جوازه والسلام ويبقالي بيت وظل راجل وظل حيطه والكلام البتنجاني ده بصراحه اللي هتزوجه لازم أكون مقتنعه بيه ولازم يكون مقتنع بيا ولازم أحترمه ويحترمني ويحترم تفكيري وعقلي ويعرف اني انسانه مش واحده متجوزها
ومختلفه معاكي في موضوع التشابهه ده... الاختلاف بيخلق روح حلوه بجد وإلا فعلاً هتحسي بملل وأنا مع سلوى وخلود
بس من ناحيه تانيه لازم يكون فيه تقارب في المستوى الثقافي والاجتماعي والتعليمي يعني مش انتي تبقى دكتوره وهو معاه دبلون زراعه قسم ذره مشوي أو انتي متعلمه وهو لأ أنا عن نفسي مش هرضى خصوصاً اني مش عايزه أحس انه أقل مني والموضوع ده هيعمل معاه مشكله لو مش دلوقتي يبقى على المدى البعيد ولو العكس برضه مشكله التفاهم هيكون صعب جداً بجد
كالعاده والله يابنات المواضيع جميله وخيال علمي وربنا يستر :(

رحــــيـل said...

خلود صلاح

طيب ينفع افتح صفحة وورد مش لازم ورقه وقلم يعنى هههههه
ماشى ياعم الثقة

اولا شوفى ياخوخه انا مطلبتش الكمال مش معنى انى بقول ان عايزه حد شبهى يبقى انسانه كامله اطلاااااااااااقا

ثانيا اه من ثانيا
دى مهو انا عشان تعيــــ اقصد سعيد الحظ اللى هيكون من نصيبي امه داعيه عليـــ اقصد داعيله فطبعا عشان انا مفيش منى اتنين فى مصر كان فاتها خربت من زمان فتقريبا انا رفقا بهذا المحظوظ مش ناويه اتجوز ههههههههههههههههههه

ثالثا
عجبتنى بصراحه قوى لازم يكون بيكمل الحاجات اللى ناقصه فيكى

بس اكيد الحاجات الناقصه على الاقل لازم بتكون بتستحوذ ولو جزء بسيط من اهتمامى بس انا مكنتش عارفه انميها ازاى
حلوه البصمة بس الاهتمامات حاسها مهمه عشان نلاقى منطقة نتقابل فيها غير الطبيخ ومصروف البيت والعيال وبتاع الجرايد وبتاع اللبن ومين اللى هيشترى لوازم البيت والبنت اللى انا اتهيألى انه بصلها وتغير نظام البيت والسفره مكان الانتريه ولا الانترية مكان السفره ياااااه تصدقى مش هيكون فى وقت للكلام الفاضى اللى حكيت عنه فى البوست هههههههههههههههههههههههههههه

ربنا يهينيكى واحضر فرحك بقى يالولو
وبعدين انتى واضح جدا انك عايزه تخلصى منى عشان ارحمك من كتباتى العبقرية نيهاهاهاهاهاهاهاهاها
نورتييييييييييييييييييييييييييييي المدونة

رحــــيـل said...

صوت من مصر

اهلا يامحمد
انا عايزه من ال 40 دول واحد بس هههههه
ربنا يوفقك وتلاقى شقه بس هو انت اول لما تلاقى شقه هتخرج من نطاق المصرين ؟؟؟؟؟
شكرا جدا لمرورك وتعليقك

رحــــيـل said...

رحاب مصطفى

رورو ازييييك يارب تكونى بخير
تعليقك فى الجوون وكلامك مقتعه بيه جدا
وموافقه عليه خصوصا الجزء الاول منه

اما بالنسبه للاختلاف فممكن بدل ميخلق روح حلوه يعمل فجوة بين الطرفين
لان مش هيكون فى مناطق مشتركه رغم التقارب الثقافى والاجتماعى والتعليمى

شكرا على متابعتك لينا هنا بفرح لما بشوفك

Mona Shereif said...

بصى يا بنوته
انا هتكلم من واقع حياتى وخبرتى القليله فى الحياة- علشان اكتشفت بجد انى لسه طفلة- ههههههههههه اه وربنا

المهم
انا شايفه انك متحطيش الحكايه دى كمقياس
ليه بقى؟
علشان تكملوا بعض
وان شاء الله لما تخلفوا ولادكم ياخدوا منكم انتو الاتنين
فاهمانى؟؟؟


هذه وجهة نظرى المتواضعة
واللى بطبقها فى حياتى حاليا:D

L.G. said...

هههههههههه
يا ....... عيب عشان النشر
عمالين ترغوا انت وسلوى ماشي لما ارجع النت بس

تصدقي بالله عمري ما فكرت مختلفين متفقين
المهم متحابين وراضيين يعني ببساطة اذا ارتضيته زوجا على البركة لم افعل تمنيت له الخير في حته تانية
وبس المهم عندي المجموع كويس يعني هو على بعضه شروة واحدة اخلاق على علم على طباع

اذا رضيت خلاص العيوب اتحملها والمميزات أتمتع بيها وربنا يوفق راسين قولي كل الروس في الحلال
بعد ما يسلموا طبعا :))
تحياتي

youssef said...

مفيش اتفاق تام ابدا وان وجد فهو شىء سخيف مش مطلوب انك تعيشى مع مرايه لازم فى مساحه اساسيه مشتركه تجمع الاتنين واتفاق فى مبادىء وصفات محدده عشان الحياه متبقاش جحيم وبرده اختلاف وتنوع عشان يكملوا بعض وكل واحد يروح للتانى تحياتى على مدونتك الجميله

منى said...

ازيك يا ساره
انا جيت ادلو بدلوى عشان مجموعه الاربعه تكمل -حلوه دلوى دى

اعتقد ان موضوع مرايه ده صعب لسببين انا مفيش مخلوقين مرايه لبعض حتى التؤم شكلهم واحد لكن الطبع برضه بيختلف

اعتقد ان الصفه الاهم التفاهم لان ده هيخلى كل واحد يتقبل التانى بكل ما فيه ويساعده ويشجعه فى كل اهتماماته

وبعدين انتى مش هتعرفى صفات اى حد الحقيقه فعلا غير بعد الجواز مهما طالت الخطوبه يعنى هتكون الفاس وقعت فى الراس
لذا فنصيحه من اختك منى فى الموضوع ده بالذات اعتمدى على الاستخاره والقبول النفسى قبل اى حاجه وزى ما ال جى قالت المهم المجموع ومش هتندمى
سلام يا قمر

mira said...

بصى هاقولك على حاجه
انتى ممكن يكون عندك حق فىبعض حاجات
ان لازم يكون فى تقارب فى وجهات النظر والنظرة الى بعض الامور التى تحتاج الى اراء بس حقيقه الشخصيه بتختلف بعد الزواج والنظرة الى الامور بتتغير بمقدار كيلو ونصف تقريبا انا مش عارفه السبب بيكون فى ايه بالظبط بس اهى حياه ولازم نعيشها انا مش بقلقك انا بطمنك علشان ما تستنيش كتير
بس عارفه بجد لما بيكون فى حب او شويه حب احتمال يهون بعض الامور
تحياتى

thunder said...

اولا بجد سعيد بتعرفى على تدونية جميلة جدا زى بتاعتك فيها تفكير ونظرة رغم قرائتى للاسف للبوست الاخير بس ولكن ان شاء الله لو متاح ليا وقت اقراء المدونة
نيجى بقى للبوست انا معاكى ان كل واحد بيشوف نفسه فى مكانه والكون فى مكانه تانية وبيفضل يدور على الشخص اللى على اقل تقدير يكون على نفس المكانه او بالمعنى الادق التفكير هو مش نوع من درب الخيال ولا حاجة لكن فعلا معتقدتش انه لكل واحد توأم يعنى احنا المفروض فى العصر دا ومع نزعة المادة المسطيرة بقى من الصعب انك تلاقى شخصين نسخة او قابى من بعض وبقى المفروض علينا ندور على اقل فرصة قريبة من طبعنا واحنا بى ذكنا هنكمل فى الطرف التانى الباقى يعنى بعض التوجيهات فى فترة الخطوبة مثال عن رايك فى موضوع ما وازاى لو وجهتنا ازمة مالية مثالا نحلهاوفى المقابل هنقول راينا يعنى لووجهتنا كذاانا كنت هعمل كدا وكدا بدون محد يجرح فى التانى
ونقرب وجهت النظر واكيد الطرفين اعتقد انهم هيتمسكوا لو بنسبة 1% على الاقل ببعض
وبعدين تعالى هنا فى حد ولا جمعة يجيله عريس فى الزمان دا و يفكر هو بيفكر ازاى دا عريس يا ماى عريس ياماى
ههههههههههههههههه لابجد تمنيات ليكى يارب بالتوفيق وربنا يقرب ليكى كل خير يارب اختى العزيزة بجد بوست جميل جدا اهنيك عليه
و دمتِ بكل حب و ود وفى رعاية وحفظ الله دائما يارب

رحــــيـل said...

Sometimes

اهلا منى
اخباراتك ايه يارب تكونى بخير
فاهمه والله بس مش معنى ان عشان نكمل بعض يكون لكل واحد فينا دماغ لوحده لازم يكون فى مناااااااااطق مشتركه ياجدعان
طالما انتى مطبقه الموضوع ده وماشى معاكى يبقى زى الفل كملى كده
المهم تستخدمى الطريقه اللى تجيب نتيجه معاكى هى مش قاعده عامه طبعا اللى انا بقوله
منوره يامنمن يارب تيجى اللقاء الجاى هيبقى قريب ان شاء الله

رحــــيـل said...

L.G

باشا وحشااانى والله النت وحش من غيرك انتى وميرا قاطعين بيا
ههههههههههه
حلوه موضوع المجموعه كله على بعضه ده نظريه كويسه على فكره
بس لما يكون فى حب وندخل منه على حاجه مهمه هو اصلا لسه فى حب ولا لاء
ده فيلم تانى نعمله بوست قريب
صلحى النت بقى

رحــــيـل said...

يوسف

اهلا بيك فى مدونتنا
جميل كلامك لكن مش فكره اتفاق تام كل الفكره ممكن تكون فى ذوبان للروحين واندماج بينهم يخلى اى اختلاف يتحل بود وبحب فتقل المشاكل ويكون فى فرصه للتواصل بينهم
شرفت ياافندم

رحــــيـل said...

منى

ياهلا ياهلا
انا تمام الحمد لله زى الفل
ادلو بدلوك براحتك
التفاهم والاحترام مهمين جدا فعلا واساس اى علاقه قويه
انا شايفه ا الاهم من الحب حقيقى الاحترام المتبادل
يادى المجموع اللى انتو ماسكين فيه محسسنى انى هاخد الحاجات اللى بحبها واسيب الباقى هههههههههههههههه
سلام ياجميله

رحــــيـل said...

ميرا

اهلا ميرا
هى بتختلف بمقدرا كيلو ونص بس ههههههههه طيب انا موافقه لو هتتغير بالمقدار ده بس
والله الموضوع ده محير جدا نسبة التغير بعد الجواز بتكون مش مضموون خالص هههههه
حقيقى لما يكون فى حب بيهون كتير جدا

نورتى المدونة

رحــــيـل said...

Thunder

اهلا بيك ياافندم
شكرا ليك بجد
كلامك منطقى جدا جدا
انا عارفه ان فعلا الظروف اللى احنا فيها مش بتخلى فى وقت ان يكون فى حب وود بين الناس لان مفيش وقت
بس اكيد فى ولو بنسبه قليله جدا فى ناس لسه عندها وقت انها تحب بجد وتكون صادقه فى مشاعرها لان ده بيهون كتير من الاختلاف فى وجهات النظر وبيكون فى مساحه للتضحيه بين الطرفين

ههههه وبعدين انا احسن واحده تطفش عرسان هههههههه اصلهم مش على مقاسي عشان كده ناويه افصل
شكرا كتير على مرور حضرتك وتعليقك

Anonymous said...

أنا مش عارف أوجه كلامي لمين بالظبط في الأسامي اللي قدامي دي كلها ،، بس عموما أنا حبيت أقول بعد إذنكوا حاجتين : أول حاجة عجبتني هي شجاعة الأخت اللي كتبت انطباعاتها مع آخر عريس فرقعته ( واللي يا سبحان الله هو نفس الرد بالمللي اللي باقوله بعد كل معاينة)وخدوها نصيحة مني إذا سمحتوا لي جواز الكتالوجات (الصالونات سابقا ً) أنا باعتبره مجرد وسيلة للتعارف !! بس بجد بجد عمركم ما هاتعرفوا حد إلا بالعشرة !! تاني حاجة أحب أقولها ...........
لما حبيت أحط اللينك بتاع المدونة دي في المدونة المتواضعة بتاعتي ( ده إذا سمحتوا لي طبعا ً أنول الشرف ده ) وجيت أكتب اسم المدونة عندي لقيتني باكتب " إنــها إنــا " .
إن شاء الله ابقى أقرا باقي البوست والتعليقات في المرات القادمة وربنا يوفقكوا

Anonymous said...

انا كتبت تعليق وما اعرفش اتبخر ليه ؟؟ المهم حبيت أسجل إعجابي بالبوست ده وووووبس . بصراحة متغاظ قوي إن تعليقي الأولاني طار .
تمنياتي بالتوفيق

Anonymous said...

موافق على كل كلمة قلتيها وأبصم لك عليها بالعشرة ،، بصي يا ستاذة ما حدش بيتجوز كل يوم ومن الآخر فيه كلمة للكاتب خليل النعيمي بتقول ( الكذب على الآخرين موقف واع والكذب على الذات وعي زائف ) تيت تيت المجتمع على التقاليد على العادات ما حدش في الأخر هايحس بيكي غيرك ولو لقيتي حد ساعتها يحس بيكي هايكون الوقت إتأخر قوي ،، نصيحة يا بنت الناس أطع هواك وأعص من شئت والكلمة دي برضة لعم خليل - ما دام ما بتغضبيش ربنا سبحانة وتعالى - وبرضه شوفي رأي الأساتذة اللي سبقوني في التعليق وإختاري الحل المناسب .
آسف للنبرة الحادة في تعليقي بس ده رأيي الشخصي اللي أنا مقتنع بيه وفي الأخر ما حدش عارف النصيب فين .
باتمنى لكم التوفيق دايما .

رحــــيـل said...

باشا

اهلا بيك ياافندم
شكرا ليك ولمرورك وتعليقك
وانك حضرتك تفضلت وتكرمت وضفت لينك مدونتنا عندك
اما عن جواز الصالونات انا هكتب حالا بوست عنه

باشا كلاكيت تانى مره

التعليق مطارش ولا حاجه ده حذر التجول زى مقولتلك قبل كده
التعليق وصل
شكرا تانى

باشا كلاكيت تالت مره

عجبنى قوى محدش بيتجوز كل يوم
اطع هواك واعص من شئت فى الجوووون برضه الجمله
هى حقيقى فى الاول والاخر مسأله نصيب بس بيكون فى بعض الامور اللى بناخدها فى حسبنا
اسمحلى اتكلم عنها فى البوست الجاى

شرفتنا

منــار فايد said...

عارفه واقعيا مافيش حد شبه حد
ولن كانت بينهم حاجات متشابهه هتلاقي مليون حاجه متناقضه
دا طبيعي ومش بيخض.....
عادي انا شايفه ان لازم يكون لكل حد شخصيته الواثق منها
شخصيته المستقله....

انما بقى بجد واقولك حاجه غريبه
عارفه ناس كتير اوي بيبقوا مرتبطين
وبقالهم مده طويله مرتبطين
بحس انهم بقوا شكل بعض
شكلهم اول مااشوفهم اقول شكل بعض اوي
وتقريبا انا رايي ان الحب لو موجود الحب الحقيقي هيقرب نفوسهم لبعض
هيفهموا بعض اكتر
مش هيضايقوا بعض كتير
كل حد فيهم هيحب الحاجه اللي التاني بيعملها مش عشلن الحاجه دي عشان حبيبه بيعملها او بيحبها....
وصدقيني التصرف ده بتلاقي لااردادي ولا شعوري........

كتير اوي كمان بنشوف صور في الاستوديو عريس وعروسه كتير بس نادر اوي لما بنلاقي نفسنا نقول يااااه فيهم شبه كبير من بعض.....

الجواز او الارتباط اللي فيه هدم للذات ونسيان الميول فميبقاش جواز فيه الحب.....

انتي موضوعك خلاني اكتب رد كبير مش عارفه ليه بس حاسه ان عندي كلام كتير اوي.....بس كفايه كدا يارب اصلا تشوفي الرد بتاعي ويعجبك....


منار فايد