Tuesday, January 8, 2008

بنت حزينة




أعلم طال الغياب عنكم أعرف
ولكن أين البنات لست منهم ليس بعد كل تلك السنين
كلما تحدثت لنفسي وسألتها ماهو كلام البنات ردت علىّ قائلة لأنك مازلت غير متزوجة تحسبين نفسك من البنات ؟
لا لست من البنات البنات عمر غض ثغر ضاحك عين تنظر للأمام أين أنت من ذلك ؟
نعم أين أنا من ذلك ؟ أنا عمر طويل وثغر حزين وعين دامعة تنظر لأسفل على استحياء
فهل أنا من البنات ؟
إذا افترضنا جدلا أني مازلت من البنات لمجرد أني لست متزوجة سأتناول قصة الحزن في حياتي منذ الصغر حتى الآن والحزن والوحدة عندي وجهان لعملة واحدة لا يفترقان فأينما تكمن الوحدة تجد الحزن معها
منذ صغري كنت أعامل من زملائي بالمدرسة في بداية العام الدراسي بشكل غريب فكانوا يستقصوني من لعبهم ويتركوني وحيدة وقصر فهم ابنة 6 أعوام عن الفهم وحتى الآن لم أفهم لم كنت أتلقى تلك المعاملة وتمر الأيام ولا ينقذني الا تفوقي الدراسي وانبهار المدرسين بي وحبهم الشديد لي ووصلت بسلام للمرحلة الاعدادية وحدث نفس السيناريو حتى أثبت التفوق السريع وتقرب المدرسين لي ولكني كنت أستأنس بصديقتي الثانية على الفصل بعض الشئ ولكني كنت دائماً أشعر أني وحدي على القمة نعم وحدي .. ولا أستطيع أن أهبط للقاعدة فلا يستقبلني الناس ويقولوا مكانك هناك وحدك على القمة ما جاء بك معنا
ومرت الأيام وكانت أسعد سنوات حياتي الثانوية العامة كنا نخبة المتميزين معاً ولو أني بأفكاري كنت دائماً وحيدة وكانوا المدرسين هم أصدقائي ومرت السنون ودخلت الجامعة وامتنعت عن القراءة لأجد لي أصدقاء وامتنعت عن الكلام الكبير عشان الناس تسمعني ولكن كنت أعشق العلم وأحب الأفكار وكنت وحيدة لا أحد يشاركني أحلامي أفكاري قراءاتي هواياتي دائماً وحيدة
لي صديقة جاءت معي متحف ووجدتها مرهقة فقلت لها ألا تستمتعين قالت بصراحة لا لقد جئت معك اكراما لصداقتنا فقط لا أحب أن أحمل أصدقائي ما لا يطيقون
دائماً وحدي حتى في رحلة أسوان كنت وحدي أتجول بالمعابد وحدي أسمع قصص الفراعنة وحدي أقرأ وحدي أشرب من النيل ليس هناك من البنات من لها أفكاري ليس هناك منهن من لها جرأتي في التحرك ولو أني لا أفعل أي شئ يغضب الله أو يخرج عن الأصول ولكنه دائماً يخرج عن المألوف والمعتاد من البنات اللائي يمشين بجوار الحائط على طول الخط
وكنت بالعمل دائماً وحيدة أفكاري تسبق بسنين الآخرين وكان يشق على مديرتي أن تجدني أسبقها في اللغة والتواصل مع الأجانب وفهم الحاسب وغيرها من الأمور مما جعل لي أعداء كثر في كل مكان وأصدقاء كثر ولكن ليس بيدهم حيلة كنت أقول كلمة الحق وحدي ولا يساندني حتى أصدقائي بالعمل الا القليل كنت أحب أن أطور من العمل وأجد استعلاءاً من البعض كيف لموظفة مبتدئة ترى مالا نراه
حتى بالمنزل كنت دائماً وحيدة عندما أرى التلفاز ما أراه لا يستسيغه الآخرين حتى في الخروج أماكن المرح عندي غير عائلتي تماماً فإني غير كل البنات أكره الأسواق وأكره الشراء الا الكتب طبعا أحب أن أذهب للندوات وقصور الثقافة وطبعا مهما بلغت محبتي في القلوب لا أجد لي رفيق في تلك الأماكن
انت بنت عيب تروحي مقابر كوم الشقافة لوحدك حته وحشة ... دي منطقة أثرية برضه عيب
نفسي ألف محافظات مصر .. عيب
حد يجي معايا دار الأوبرا فيه عمر خيرت ..ماليش في الموسيقى
وأنا ماليش في السينما .. ماليش في المولات .. ماليش في الاكسسوار ولا في الماكياج
انت مش زي البنات ليه ؟
صحيح أنا مش زي البنات ليه ؟
خلاص لما تتجوزي روحي مع جوزك
طب اذا ربنا مأردش حفضل كده متحركش من البيت ؟
حتى أصحابي المتجوزين مفيش راجل فيهم أبدا يفكر ياخد مراته ويروح بيها الفيوم يقضوا يومين مفيش الراجل الشرقي زي البنت الشرقية رافض أفكاري
ولكن لا تحزنوا من أجلي فقد فارقتني الوحدة وأخذت معها الحزن
لأني .. وجدت الله
فمن وجد الله فماذا فقد ومن فقد الله فماذا وجد !!!؟

13 comments:

سلوى said...

إنت كده يا إل جي
على كده أنا كمان مش بنت

يعني هي البنت لازم تكون هايفه

إنت بنت بس بنت عقلها كبير
بنت متفوقه
وطموحه

ربنا يبارك فيك ويحفظك
وأشكرك على البوست
دمتى بحفظ الله عزيزتي

dr.gesho said...

الانطلاق و حب الحياه شئ رائع مفتقدينه الايام دى يمكن علشان العيشه بقت صعبه و الناس بقى همها الاول الماده جميل جدا ان يكون لكى شخصيه مميزه و متحرره فى حدود الاصول تحياتى

Rehab Mostafa said...

أنا طول عمري أصلاً مش بحب تفكير البنات علشان الكلام ده ... بس برضه أنا بنت وانتي بنت مش معني ان فيه بنات مش بتحب الكلام الفاضي ده مايبقوش بنات بالعكس زي ما سلوى قالت انتي كده بنت عقلها كبير .. بجد أنا أحييكي جداً على ذكائك وعقلك :)

Empress appy said...

ال جى

ميرسى على دعوتك واهدائك ليه البوست ده مع الناس التانيه
بصى كل واحد له ميوله واللى بيحبه وعموما انتى لجأتى لربنا وده احلى حاجه فى الوجود بجد ويا رب كلنا نبقى معاه
عموما ملحوظه فى الخباثه انتى عارفه انى بلف حافظات مصر مش علشان ادور على عريس ههههههههههههههه لا علشان انقل مصر وصورها بعيون شببها ابقى تعالى معايا فى رحلات ابن بطوطه

رحــــيـل said...

ال جى

شوفى انا عارفه بجد فكره الناس عن البنت اللى كده ومجربه ده كويس
وخصوصا لما يكون ليها طموح وعايزه تحقق ذاتها وملهاش فى مور الهيافه

عارفه انا اكتر كلمه بكرها عيب انتى بنت
لغايه لما بيجى عليه وقت بكره فى انى بنت

انتى صنعتى لك عالمك الخاص
فتمتعى به
خالص تحياتى لكى

L.G. said...

سلوى طبعا انت معايا في حزب بنات خارج المنظومة وأمال فاكرة ايه
================================
دكتور
طبعا كلامك صح لكن لو أختك كده مش حتقبل وياترى تتجوز شخصية كده تعجب بيها يمكن لكن ساعة الجد هو ده المحك والمقياس تحياتي
==============================
طبعا المواساة من مبتلى مثلي شئ لطيف يارحاب أنا واثقة انك من حزب خارج المنظومة معانا
===================================
تعالي اسكنرية يا أبي
وأنا كمان بحب التصوير قوي ونتعرف وبعدين ألف معاك بعض المحافظات
============================
عزيزتي رحيل
جنة من غير ناس ماتنداس عالمي عالم وحدة وحزن بدون شركاء فيه

Desert cat said...

للأسف اصبحت من تعجب بتامر حسنى وعمرو دياب هى البنت الرقيقة
اما من تجتهد فى عملها من تثقف نفسها بنفسها من لا تعبأ بالتفاهات اما مسترجلة واما ممثلة
لنا جميعا الله

L.G. said...

قطة الصحراء قطعت مشوار طويل ارتاحي عندنا في المدونة شوية يا قطة على الأقل الناس بتقولك قطة
منورة وتصدقي ابلله محبتش غير كيفن كوستنر وعلى كبر قلت يمكن أبقى زي البنات

الربان said...

تحياتي

مدونتك جميله...لكن البوست مليء بالحزن
يا عزيزتي( اسمحي لي ان استخدم هذه الكلمة )...العمر او السن ليس مدعاة للحزن...المرأة تنضج بسنها...و عقلها يسيطر علي عواطفها...حبها يكون حبا صادقا...ليس رغبة او نزوه..

إن أفتقدنا الحب الحقيقي الصادق في الحياة...فلابد اننا سنجد أشياء أخري كثيرة و جديرة بحبنا...

كم من فتاه تزوجت...و تعيش مقهورة مكسورة في حياتها...

كم من فتي تزوج و غير سعيد في حياته الزوجية...

السعادة الحقيقة تنبع من داخلنا و ليس من الأخرين...

الحمد لله الذي خلقك فسواك في أحسن صورة
و من عليك بنعمه الكثيرة....الحمد لله
نقولها عند الرضي و عند السؤال.

تمتعي بحياتك بما لا يخالف شرع الله و سنه نبيه....فالحياة جميلة و تستحق ان نحياها.

تحياتي و دمتي بألف خير

L.G. said...

الربان
اسمك بيرد على كل الكلام ازاي أأقولك لو عندك سفينة جميلة قوي وقوية قوي وكبيرة قوي بس من غير ربان حتوه في البحر ولا لأ ؟
المدونة بتاعة سلوى الكسلانة وأنا بكتب عندها وبالنسبة للكلام أكيد الرد في بوست قادم فانتظره ونورت المدونة

منى said...

عارفه
ممكن يكون احساس الوحده ده سجنك جواه
انا مريته بيه فتره
لكن بقيت عادى
انا لوحدى
لكن مع الناس
مفش حد زى حد
لكن فيه ناس قريبه
كمت بستغرب ازاى بقدر اتكلم مع ناس مختلفه ومستويات تفكريه متباينه واحتفظ بعلاقه كويسه معاهم كلهم فى نفس الوقت
ده لانى بحبهم وده بيسهل كتير
اما حكايه الانطق
فدى مشكلتى برضه
محدش بيمنعى بس برضه محدش بيشجعنى
عموما هبقى اجى معاكى
انا برضه قربت ادخل معاكم الحزب اذا لو مكنتش دخلت فعلا
تحياتى

L.G. said...

منى مرحباً بك طبعا سلوى قالتلي عليكي
تفتكري حنفضل حزانى علطول ولا فيه يوم حنفرح الحزب ؟؟؟ دي أمة مش حزب ناس كتير على فكرة
ربنا يبعدك عن الحزب ده ويؤنس وحدتك ويبعتلك ناس طيبين في حياتك
تحياتي

مصري بالغربة said...

l g

انت من اسكندرية؟