Saturday, April 12, 2008

بنوته ثلاثينيه


البنوتات الثلاثينيات بيقولوا إنهن كبيرات
وبقوا عنوسات (إيه عنوسات دي ؟ .. مش مهم مشوها كده علشان الوزن والقافيه )
طيب يا أحلى بنات
تعالوا نتكلم بموضوعيه
أي بنت ..وصلت للثلاثين ولم تتزوج .. لماذا؟
أي بنت .شوفوا أي بنت بيتقدم لها عرسان
بس ليه في واحدة بتتزوج بدري وواحده بتوصل وتعدي الثلاثين
بدون زواج
إيه الفرق ؟ كلهم بنات يا جماعه يبقى إيه السبب
في أسباب كثير الحقيقه .. كل واحده تجيب كوبايه شاي أو نسكافيه
أو أي شئ وتيجي .. هنقعد قاعده بنانيتي ههههههههه
البنت اللي وصلت أوعدت التلاتين بتتميز بإيه؟
البنت دي بتكون دماغ يا جماعه
بجد دماغ
غالبا بتكون زكيه جدا
وبتفكر وتحلل وبتفصص الأمور (غالبا النوع ده بيجيب حساسيه لبعض الرجال )
المهم البنت دي
لما يجيلها عريس .. بتبتدي تشوفه بوجهة نظر تانيه
يعني مش بتشوفه مجرد عريس والسلام .. لأ
هى بتكون عارفه نفسها وقدرها وبالتالي بتكون عارفه
هي عايزة إيه بالضبط
وبالتالي اللي بتجد إنه مش مناسب لها بترفضه
وبتفضل ترفض وفجأه وصلت للثلاثين والأربعين
أما البنت التانيه الواعيه مافكرتش كتير
أهو عريس وجوازة والسلام .. ده بيكون رأيها
وأهلها طبعا بيتكفلوا إنهم يختاروا لها من يتوسمون فيه الخير
وتبتدي الحياه بحلوها ومرها
نرجع للبنوتات الثلاثينيات
بترفض ليه؟
أولا الزواج رزق مثله مثل أي شئ تاني
وبالتالي لازم نؤمن كده
إن الرزق اللي ربنا باعته لك مفيش مخلوق هياخده
واللي مش مكتوب لك
مش هيوصلك مهما عملت
وياريت الناس كمان تفهم كده وتبطل تتحشر في اللي ملهاش فيه
يعني لو شخص مكتوب لها .. مهما رفضت هيكون لها
تبقى المسأله قدريه بحته
كل واحد ربنا كاتب له شئ .. هو إيه ؟ هيجي إمتى؟
طيب هيجي إزاي؟
مش شغلنا
والزواج بالذات من قبل ما تتولدي مكتوب هتكوني زوجه لمين وإمتى
يبقى مش لازم نشغل بالنا بالموضوع ده كتير
كمان عايزة أقولك كلمه للمستقبل
قبل ما تيجي ترفض إعرفي إن مفيش شئ في الدنيا مضمون

المهم إننا عايشين
يبقى لازم نعيش صح على أد ما نقدر
من الآخر
يا ثلاثينيه
ياريت تكوني بتشتغلي أو عندك بيزنس صغير خاص بك
ليه ؟
مش علشان الإستقلاليه والكلام الكبير ده
لكن علشان يكون لك دور في الحياه
يكون لك فايده
بصمه تتركيها بعد كده

وعلشان مش تحتاجي حاجه من حد
فاليد العليا خير من اليد السفلي
سمعاكي بتقولي .. هو الشغل بالسهل؟
لأ طبعا مش سهل خصوصا لما تكوني عايزه شغل مناسب لك
بس هقولك حاولي وابحثى وربنا هيوفقك
لأن ربنا بيساعد اللي بيساعد نفسه

سمعاكي تاني .. الله هو إنت غلباويه ليه
آه نسيت إن السمه الأساسيه هي الدماغ
ماشي يا ستي
بتقولي إيه ؟ الأهل مش موافقين ع الشغل ويقولوا إنك مش محتاجه له
الله .. أمال دماع إيه بقى وإنت مش عارفه تقنعيهم
ما علينا .. أوعى تزعلى أنا بهزر معاكي
هو حد قال إنك بتشتغلي لأنك محتاجه
ثم إنت الآن ربنا يخلي والديكي مش محتاجه .. طيب بعد كده لا قدر الله وبقيت لوحدك .. هتعملي إيه
فهميهم إنك لما تبتدي الطريق وهما معاكي بيساعدوكي وبيساندوكي
أفضل ألف مرة من إنك تبتدي وإنت لوحدك

المهم يا عزيزتي
طالما إنت عايشه .. يبقى عيشي صح
وافتكري دايما إن مفيش إنسان أخد كل حاجه
فيه اللي لم يتزوج ونفسه يتزوج
واللي تزوج وعايش تعيس
واللي تزوج ولم ينجب .. ونفسه يكون له أولاد
واللي عنده أولاد .. ونفسه يكون أصحاء
واللي عنده أولاد وفقد أحدهم ( لا قدر الله)
واللي عنده أولاد أصحاء .. ويتمنى يكون عنده مال علشان يربيهم كويس
واللي عنده أولاد ومال ومعندوش عمر يكمل معاهم
واللي عنده أولاد وعمر .. وفضل معاهم لحد ما ذاق منهم العقوق
واللي .. واللي .. ياااااااااه
الأرزاق دي ربنا مقسمها كيف يشاء
ياسلام لو رضينا
وتأكدنا إن مانحن فيه هو الأفضل لنا
عن نفسي
أنا كده أفضل والحمد لله
قلتي إيه؟
الحمد لله
طيب من فضلك قوليها وإنتي قلبك مبتسم
الحمد لله

46 comments:

Anonymous said...

الحمد لله
فعلااهم شئ الرضا

بس ياريت الناس تسيب البنوتات الثلاثينيات فى حالهم والبنوتات اللى تحت الثلاثينيات كمان ويكون لهم جزيل الشكر

وربنا يفرح كل البنات
امييييييين يا رب

اختك

سلوى said...

يا هلا يا نوجه

فعلا ياريت نرضى

وماشي ياستي

ربنا يفرح كل البنات إن شاء الله
ويرزقهم بالأزواج الصالحه

زيارات بقى

L.G. said...

في حاجة
كل ما أكتب يبوظ التعليق

سلوى said...

L.G.

أحسن يا ال جي

ههههههههههههه
علشان تيجي تاني
وتعلقى اني

شايفه الردود كتير ازاي

هههههههههه
انا وانت وأختى

مفيش حد غريب
ههههههههههههههه

بس ده مؤشر كويس

لأنه
يظهر معدش فيه ثلاثينيات
هههههههههه

مستنيه تعليك يا ورده
أنا هسميكي بعد كده وردتي
أوك

admelmasry said...

ينصر دينك يا استاذ نفسيااااا
.
.
.
اسف والله مش تريقة
بس هي برده القافية اللي حكمت
.
.
.
كلامك فعلا في الجون احيكي

L.G. said...

لالالالا
بجد المدونة حتجنني التعليقات بتروح

سلوى said...

ادم المصري

ينصر دينك يا أستاذ آدم

كسرت الحاجز وعلقت عندنا
يا مرحبا يا مرحبا

أشكرك على التواجد الطيب ده
وأنا طبعا متفهمه إنها مش تريقه ولا شئ

دمت بكل خير

سلوى said...

L.G.

يا إل جي
يا إل جي

أهي التعليقات بتزيد بمرورك برده

جامليني على الأقل يا شيخه

وكل لما تدخلي سيبي تعليق

ههههههه

رحــــيـل said...

سلوى فعلا كلامك مظبزط ميه ميه

هو انا صحيح لسه مش من بنوتات التلاتينات

بس واضح كده من الكلام انى هكون منهم كمان كام سنه
تعرفى مش فارقه كتير معايا بس المهم الناس تسيبنا فى حالنا بجد

نفسى اشتغل فعلا وانجح فى شغلى جدا واى حاجه تانيه مش مهم بقى
بلا نيله هما اللى اجوزا خدوا ايه

Empress appy said...

نيهاهاهاهاها

النبى انى سكر مقالب وانتارفيش تعيش سلوى كووووووووول مستقله
صح 100% يا قمر تحليلك وانا قاعده جنبك من بدرى
بس فعلا انا مؤمنه انها حاجه من عند ربنا يعنى الحمد لله انا مش وحشه والحمد لله زكيه بس مفيش نصيب سيبك انتى هو فيه احسن من قاعده الستات هههههههخخخخخخخخخ

shirry said...

علي فكرة كلامك حلو اوي ومشجع بس مش موجه للي في الثلاثين بس
لاءوالله مع اني اصغر من كدة بكتير الا اني حاسة اني استفدت منه بجد دلوقتي وبعدين

ربنا بجد يوفقك
وابقي تعالي

سلوى said...

ra7eel
يا حلولي يا حلولي

في تعليقااااااات

هههههههههههه

إيه النور ده يا ساره

إنت قلتي زي ما قالت نجوى أختى
ياريت بس الناس تسيبنا في حالنا

عموما يا ستي
هحجز لك مكان معانا في القاعدة البنانيتي

بس إبقى هاتي الشاى وانت جايه
هههههههههههههه

سلوى said...

appy
وإنت عسل عسل عسل

يا ختى كميله

النصيب يا بنتي وإراده ربنا

وبعدين ولا يهمك
هاتي كرسي هاتي وتعالي
ما فيش أحلى من قاعده البنانيت دي
هههههههههههه

ساره هتجيب شاي
إنت بقى غتصرفي
أي ساندوتش كده وتعالي
ههههههههههه

سلوى said...

shirry

إنتي شرفتي المدونه
زيارات بقى

بس تعرفي إنك جدعه
لأن العاقل من اتعظ
وانت بتستفيدي من اللي حواليكي
إن شاء الله ربنا يوفقك

DayDreaming said...

مع اني لسه ناقصني خمس ست سنين بس بدأت استعد من دلوقتي للي انتي بتقوليه ده

اقولك حاجه
انتي دماااااااااااااغ
تفكيرك عاجبني اوي

DayDreaming said...
This comment has been removed by the author.
Omar El-Tahan said...

بسم الله ما شاء الله .... أنا حسيت إني باقرأ لكاتب مخضرم .... أنا عشت جوا الكلام بتاعك وحسيت بإحساس غريب قوي ...يمكن لأني ولد ثلاثيني ؟؟ :)

الكلام كبير قوي قوي .. والدماغ متكلفة جامد .. يظهر الصنف من نوعية محترمة

:)

أنا رأيي انك تبعتيه لبريد الجمعة ... حقيقي لازم ناس كتير تقرأ الكلام ده يمكن يحرك قوالب الطوب المزروعة في الجماجم ... فكري فيها وأنا هازن عليكي كل شوية .. أصل الكلام أقنعني .. وانتي عارفة أن أنا صعب قوي إقناعي بحاجة ..

ها .. بعتي لخيري رمضان ولا لسه؟

Miss. Sosa said...

والله يااوختشي كلامك موزون ويدخل النافووخ دوغرري
و مفيش احسن من قاعدة البنات
والله يااوختي انا من كتر اللي اتقدمولى نفسي اتسدت
جربت كل انواع المخللات وفواتح الشهبة ابدااا
قفلت قفلة العيش المسكوع
وبقيت اشوف اي واحد بحس اني عايزة ارجع عليه
بجد اشكالهم تسد النفس .. بس هنعمل ايه لازم نضحي علشان البشرية تستمر .. ومجبرة اختكي لا بطلتون
اختك فى الانوثة ميس سوسة

سلوى said...

Omar El-Tahan

إيه بس الكلام الكبير ده

شكرا شكرا شكرا

والله إنت منور المكان

وجميل كمان إنك شجاع .. وعلقت
في رجال مش بيردوا هنا
مش عارفه ليه

تحياااااااااااتي

سلوى said...

Miss. Sosa

نفسك إتسدت لسه بس يا سوسا

أهو يا بنتي سنه الحياه

بس برده قاعده البنانيت جميله

نورتي يا سوسا

زيارات بقى

hamdool said...

عداك العيب يا مرسي

thanks for the fresh ideas

Anonymous said...

ما شاء الله عليكى و ربنا يفتح عليكى و يرزقك باللى يستاهلك ان شاء الله

جيتى على الوجع فعلا
فعلا محدش مرتاح انا متجوزة بقالى سنة و نصف و لم أنجب حتى الان و كنت بفضفض مع صديقتى و هى عندها بنت
قالتلى: على الاقل انتِ بتشتغلى!!
ربنا يهديلنا الحال كلنا و بجد فى كل وقت بدعيلكوا بظهر الغيب

اللهم زوج أبناء و بنات المسلمين
اههم أحصن فرجهم و أبدل أمورهم خيرا

أدعولى أنا كمان

أختك فى الله

سلوى said...

hamdool

تسلم أخي

نورت المدونه

سلوى said...

Anonymous

أختنا في الله

يسر الله لك كل أمورك

ورزقك كل الخير ودمتى بكل خير

نورتينا بجد

زيارات بقى

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

الموضوع جميل اوى وبيطرح قضية كتير عايشينها الصراحة الزواج بقى حاجة صعبة اوى وانا جالى عرسان اول ماتخرجت واى كلام يعنى مطاقين على على
المهم اول ماوصلت 25 ماحدش دق بابى غير البواب وادينا عايشين والصراحة لولا المدونة انا كنت زمانى من ساكنى السرايا الصفرا بس الحمد لله اختى دلتنى عليها وعمالة افضفض انا شايفة ان المدونات حلت مشكلة العنوسة شوية وربنا يرزقنا الرضا

سلوى said...

رئـــــيسـة حزب الأحلام

نورتينا والله

هاتي كرسي وتعالي

سعيده بوجودك والله

زيارات بقى

سمراء said...

قاعدة الخزانة ولا جوازنة الندامة
مثل شعبي يؤكد ضرورة التاني في اختيار شريك الحياة
ولكن مش بس اللي بتفكر هي اللي مش بتتجوز كمان اللي رسمت فكرة مثالية او حددت صفات فكرة انها هتتجمع في شخص واحد ودة يكاد يكون مستحيل دي اللي ممكن اقول لها انها ضروري تحط صفة او اثنين رئسيتين لا يمكن التنازل علنها والباقي تاخذ قرار بانها تتكيف معاه
اشكرك على زيارتك
سمراء
بالمناسبة انا ثلاثينية

سلوى said...

سمراء

نورتينا يا سمراء

وأنا كمان سعدت بمدونتك

بس يا ستي
ما هي اللي بتحدد صفات معينه
.. ماهي برده بتفكر ومش عايزة اي حاجه

المهم ولا يهمك
وطالما ثلاثينيه شدي كرسي وتعالى

شكلهم هيقفشونا ويقولوا علينا خليه إرهابيه
هههههههههههههه

klmat said...

سلوى الجميله
عايزه اقولك انى سعيده جدا جدا
انى جت هنا . انا تقريبا اتصفحت اغلب المدونه
رووعه بجد صدق وواقعيه واسلوب جميل
ولو عليا عايزه اعلق على كل المواضيع
كلها مهمه ومؤثره جدا تسلم ايدك وتفكيرك بس الوقت اعذرنى
اثر فيا اوى البوست بتاع ام الحور

انا طبعا متفقه معاكى 100 100 بس فى حاجه عايزه اقولها انى لاحظت ان البنات
اللى مش بتشغل مخها عليها طلب كبير ودول
فى الغالب صغيريين .اعتقد ان نسبه كبيره من الرجال بيفكروا انهم عايزين يرتبطوا بمن
لاتشغل بالها سوى به وبجمالها والبيت والاولاد اما باقى المواضيع فلديه اصدقاء من الرجال يقومون بهذا وبناء
عليه مش مطلوب ممن ترغب فى الزواج اظهار ما تتمتع به من افق واسع على فكره انا لاحظت ده فى نسبه لابأس بها من
المثقفين هم عايزين مؤهل لكن ثقافتها تكون كامنه يعنى لاتتحدث مثلا فى السياسه
وماشابه دى مجرد ملحوظه
قد اكون مخطئه.الرجال عايزين الدلع
اعلم انه من الممكن توافر الأتنين بس
يكون مظهر البنت اميل للضعف شويه
انا معجبه بكى وبتفكيرك وبكل مدوناتك
عميق حبى وتحياتى

klmat said...

سوسو
انا تانى معلش.بطول عليكى زى مانت قلتى
حطى تحتها مليون خط فى الأول والآخر
مكتــــــــــوب بس دى مجرد ملحوظه
ربنا يسعدك ويفرحك ويكتب لك كل اللى فيه الخير يارب
حبى وتقديرى

Mafrousa said...

انا متجوزه بس عاوزه اجر كرسى و اقعد معاكم ممكن؟ و اللب و السودانى عليه و اهى قاعده احسن من قاعدة المتجوزين ...البايخه
بصوا بقى يا بنات حنقول الحق ..ولا....لأ نقول الحق
احنا بنتنك برضه شويه كتير...اول كام عريس بنفكر بقلبنا مش بعقلنا ...اصلنارومانتيكيين و عاوزين الرومنسيه و بعدين تنقطع المياه عن السريان ..قصدى يقل سيل العرسان...و نبدا نراجع نفسنا ...و بعدين لما يبتدوا يتقدموا تانى نبدا نفكر بعقلنا و هنا بقى العقل كتير مش بيبقى متقبل اللى قدامه ...قوم نرفض....قوم نقعد فى البلكونه و لا على السرير نسمع اغانى و نندب حظنا و نعاقب نفسنا ياريتنى قلت اه اهو انا كده حعنس ...و بعدين لما ربك يريد بتقولى اه اه اه اه اه
...اه الاولى يعنى ايوه قبلت زواجك....اما الباقى فأنا بصرخ و بقول يابختكم
كان معكم اختكم مفروسه من بيت الزوجيه

سلوى said...

klmat

إيه النور ده
أيوة كده
إعملوا حياه للمدونه

نورتي بجد يا أميرتي

المدونه دي مشتركه معايا فيها إل جي

هي صاحيه موضوع أم الحور

شوفي بقى يا ستى

البنات اللي مش بتشغل مخها
وعايزة تتجوز وخلاص
بتتجوز سريعا

والرجاله اللي عايزة تدلع ومش عايزة ترتبط بواحده بتفكر وكده يعني عندها دماغ
ممكن ينبسطوا بالحكايه دي فترة
بس بعد كده إيه اللي هيحصل ؟؟

الحياه من ده وده
شويه ضحك وشويه حزن
شويه دلع وشويه قهر

دي حتى تبقى حاجه ممله لما الحياه تمشي على رتم واحد

المهم
إنتي نورتيني بجد
وتطولي براحتك
شوفي المدونهمدونتك و مدونه كل البنات

سلوى said...

واحدة مفروسة

أمممممممممممممم

اللب والسوداني عليكي
حيث كده
اسحبى كرسي وتعالي
ههههههه

إنتي نورتينا بجد

نرجع للموضوع بقى
طبعا وجهة نظرك سليمه
فعلا في بنات كده

وأكيد اللي بترفض مش علشان سبب واضح لها ومهم
بعد كده بتندم

بس اللي بترفض عن اقتناع تام
عمرها ما تندم

نهايته
ربنا يحفظ كل البنات وينور لهم بصيرتهم

اللب خلص
هروح أجيب كام ساندوتش كده
أوعي حد ياخد الكرسي بتاعي

la3lahakhier said...

السلام عليكم
بحب جدا اعدات البنات دى بعيد عن السمعين هههههههههههه
اول زيارة واشكرك على المرور ما شاء الله كلامك جميل بحب الاحساس بالرضا جدا بيدينى امل
دمتى بخير

mostafa rayan said...

اكتر حاجة عاجبتني في البوست دة جملة ربنا بيساعد اللي بيساعد نفسه
دي تحمل معاني كتير قوي
تحياتي ليكي

Anonymous said...

انا جبت الشاى بتاعى اهو وعجبانى اوى القعده دى

صحيح انا اصغر من التلاتين
بس الكلام ده عاجبنى وداخل دماغى اوى
وهو ده البى انا ماشيه بيه

عندك حق مليوووون فى الميه يا سلوى

سلامى
:))

سلوى said...

la3lahakhier

شرفتي المدونه

وطبعا الشعور بالرضا شئ فوق الرائع

زيارات بقى

بس إبقى جيبي الساندوتشات معاكي

سلوى said...

mostafarayan

أولا شرفت المدونه

زي ما حضرتك شايف
الزيارات الرجالي قليل مش عارفه ليه

المهم
جمله ربنا بيساعد اللي بيساعد نفسه
أنا مؤمنه بها جدا
وفعلا فيها معاني كتير

شرفتنا مرة تانيه
وأرجو تكرار الزياره

سلوى said...

shayma

نورتينا

وبصراحه الكلام ده
مش للثلاثينيات بس
ده لكل البنات
المفروض تعمل به أول ما تخلص دراستها

المفروض تدور على ما يميزها عن باقي البشر لتقوم بخدمه من حولها من خلاله

المهم
زيارات بقى

والحقيقه أنا استغربت إنت عرفتي إني سلوى منين؟

وبعدين اكتشفت إني برد ع التعليقات باسم سلوى
ههههههههههه

يظهر المشاريب كان فيها حاجه
هههههههه

الزواج.....روضة الحب said...

يالا وانا كمان هادوشك النهاردة هههههههههههه، الحمد لله والله مظأططة من الفرحة ، سبحان الله إمبارح كان كله عياط ونرفذة علي العيال ،أجمل إحساس في الوجود هوة الرضا بعد الطاعة ،وإحساس إن في ناس حواليكي بتعينك علي كدة ،أسيبك بقي واروح أغسل المواعين ههههههه،طولت أوي النهاردة على النت ،وانا أتشرف بوجودي في المدونة العسلة دىوسعدت جدا بمعرفتك0

سلوى said...

الزواج.....روضة الحب

إيه النور ده بس

والله أنا بقرأ تعليقك وأنا مبتسمه
ربنا يديم الرضا عليك والسعاده

وبعدين مافيش داوشه ولا حاجه
إنتي أسعدتينا بتواجدك


بخصوصو المواعين
عايزة أي مساعده؟؟
أهو نلم البنانيت وتبقى قاعده في المطبخ بقى
وأهو منه نساعدك
ومنه نبقى جنب التلاجه والأكل بقى والمشاريب
هههههههههههههه

semsem said...

اول زيارة ليا مدونتك جميله جدا هتلاقينى هنا كتير

كلامك عجينى جدا
كلام يدخل الدماغ

تحياتى

الزواج.....روضة الحب said...

وانا والله أمبارح بقرا تعليقاتك وانا بضحك ،أول مرة تحصل معايا الحكاية دى عامالين رايحين جايين على بعض ،علي العموم المواعين الحمد لله إتغسلت ،بس إيه الغسيل الكتير دة ،لأوكمان السبت فيه غسيل عايز يتنشر،آه ياني أعمل إيه البت بتزن عايزة تتشال ،والواد لسة ماكتبتوش واجب الدرس ،والبيت زي ماهوة ماتكنسش ،ياعيني عليه ماليش حد يساعدنى ،ييييييييييييه شغل البيت نسانى إيه أخبار البنانيت عندك ههههههههههه

الزواج.....روضة الحب said...

ربنا يسعدكم كلكم يارب والله كل مرحلة في الحياه وأكيد ليها جمالها بس ياريت الكل ياخد باله من الجمال دة الللى أكيد موجود،أنا دلوقتي باشتاق أوي لأيام قبل الجواز ،علي فكرة تصميم المدونة عاجبني أوي ، ماتعرفيش ممكن أعمل زيه إزاي؟

سلوى said...

الزواج.....روضة الحب

إيه الأنوار دي بس

يا ستي
جهزي المشاريب واللب والسوداني
وكترى من الساندوتشات

وإحنا نيجي نساعدك ولا يهمك

والحمد لله البنانيت كويسه

وبالنسبه لشكل المدونه
طبعا ممكن تعملي الشكل اللي عايزاه

مش عارفه ممكن أتصل بك إزاي وأنا أقولك


أقولك

شوفي يا ستي

ده موقع فيه أشكال كتير
http://www.pyzam.com/bloggertemplates

نقي الشكل اللي يعجبك

وبعدين قولي لي وهقولك تعملي إيه

ماشي يا لولو

Sarah said...

الزواج ليس كل شي في الحياة
هناك امور اهم وهذا حسب رايي الشخصي وكل شي في النهاية قسمة ونصيب
ولازم نرضى بالقدر بخيره وشره
وكلامك جميل جداً
شكراً لكِ عزيزتي